DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Ahad, 7 Julai 2013

Timun


TIMUN

TIMUN atau dalam bahasa saintifiknya dikenali sebagai "Cucumis sativus" memang banyak didapati di pasar-pasar di negara kita. Di Kota Bharu, timun boleh dibeli di beberapa pasar tersohor seperti di terminal makanan (RTC), Pasar Siti Khadijah, Pasar Berek 12 dan Pasar Besar Ketereh. Malah timun mudah ditanam menggunakan biji benih yang siap dijual dengan harga yang berpatutan dan cara menanamnya agak kompleks dan mudah sama ada menggunakan baja bakar dan najis haiwan.

Timun yang tergolong dalam sayur-sayuran jenis buah dipercayai dapat merawat mabuk terutamanya bagi indvidu yang memandu kenderaan dalam jarak yang jauh, makanlah sebiji timun kerana sayur-sayuran ini dapat merawat penyakit mabuk dan pening. Manakala bijinya yang mengandungi "saponin" boleh merawat masalah perut meragam dan cirit-birit di kalangan bayi dan kanak-kanak.

Menurut Komposisi Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR, 1988), timun mengandungi kadar Vitamin B1 (0.03 mg), Vitamin B2 (0.06 mg), Niasin (0.1 mg) dan Vitamin C (9.7 mg). Manakala kandungan garam galiannya terdiri dari Kalium (76 mg), Fosforus (21 mg), Kalsium (14 mg), Natrium (13 mg) dan Ferum (0.2 mg). Khasiat pemakanan lain pula seperti Protein (0.5 g), Karbohidrat (3.4 g), Serat (0.6 g), Abu (0.5 g), Air (95.0 g) dan Tenaga (16 kcal). Timun tidak mengandungi kadar lemak tidak sebagaimana sayur-sayuran lain.

Petunjuk:
Miligram (mg), Gram (g), Kilokalori (kcal)

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan