DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Rabu, 12 Jun 2013

Bunga Lengkuas


BUNGA LENGKUAS

BUNGA LENGKUAS:  Pokok Lengkuas atau dalam bahasa saintifiknya dikenali sebagai "Languas galanga" lazimnya berbunga dan bunganya kelihatan seperti buah. Tumbuh-tumbuhan herba ini tersenarai dalam koloni "Pokok Ulam". Pokok Lengkuas memang banyak ditanam di persekitaran rumah dan kebun sayur-sayuran di kawasan kampung dan bahagian pedalaman kerana sifatnya memang mudah membiak walaupun di musim kering.

Walaupun kebanyakan sebahagian orang-orang menggunakan lengkuas sebagai perencah dalam masakan tradisional Melayu seperti ikan dan daging singgan dan sebagainya, namun tanpa diketahui umum, bunga lengkuas juga boleh dijadikan ulam dan boleh disediakan bersama nasi. Bunga lengkuas tidak boleh dimakan terlalu banyak kerana rasanya seperti menggigit lidah dan rongga dalam mulut. Namun percayalah, bunga lengkuas bernilai perubatan kerana mencegah pembiakan kuman dan bakteria dalam tubuh, membantu menghadamkan makanan dalam perut, melawaskan kencing dan buang air besar dan menyegarkan tubuh badan. Khasiat dalam bunga lengkuas juga dipercayai dapat menghindarkan kanser, kencing manis, darah tinggi, gout dan masalah kulit.

Bunga lengkuas tidak sesuai dimasak tetapi boleh dimakan begitu sahaja secara segar dan mentah bersama nasi, boleh disediakan bersama sos, budu ataupun kicap.

Lengkuas tersenarai dalam komposisi zat makanan. Menurut Komposisi Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan (IMR, 1988), lengkuas mengandungi Vitamin B1 (0.02 mg), Vitamin B2 (0.04 mg) dan Niasin (0.4 mg). Manakala garam galiannya terdiri dari Kalium (81 mg), Fosforus (26 mg), Kalsium (18 mg), Natrium (2 mg), Ferum (1.2 mg), Karbohidrat (6.5 g), Serat (1.6 g), Protein (0.9 g), Abu (0.4 g), Lemak (0.7 g), Air (89.9 g) dan Tenaga (36 kcal).

 

 

Petunjuk:
Miligram (mg), Gram (g), Kilokalori (kcal)

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan