DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Sabtu, 28 Jun 2014

Pokok Susu Kelapa


POKOK SUSU KELAPA

POKOK SUSU KELAPA: Pokok berkenaan boleh juga diistilahkan sebagai pokok herba kerana bersifat merawat dan meredakan penyakit. Malah ia juga termasuk dalam kategori pokok bunga. Ini kerana, masyarakat kampung yang mempunyai kegemaran menanam bunga, pastinya akan turut menanam pokok susu kelapa kerana bunganya yang berwarna putih dan cantik.

Pokok ini senang ditanam dan mudah hidup sama ada ditanam di dalam pasu bunga mahupun di tanah gembur atau peroi. Pokok ini amat tahan dengan cuaca panas mahupun di kawasan hujan yang menakung air. 

Walau bagaimanapun, pokok susu kelapa mempunyai keistimewaan dan khasiatnya terhadap kesihatan manusia terutamanya untuk kegunaan pada bayi, kanak-kanak, remaja dan orang-orang dewasa boleh menggunakan pokok ini dalam perubatan tradisional berasaskan herba.

Pokok susu kelapa mempunyai khasiat merawat demam, selsema dan meredakan panas badan yang tidak sihat.

Kaedah menggunakan pokok susu kelapa ini ialah dengan mengambil beberapa helai daunnya lalu ramaslah dan masukkan ke dalam air. Air yang dicampurkan dengan ramasan pokok susu kelapa ini boleh dibuat mandi beberapa kali.



Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan