DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Ahad, 3 November 2013

Pokok Ajaib


POKOK AJAIB!

POKOK AJAIB: Hanya inilah nama yang sering disebut dan tiada lagi nama lain selainnya. Spesis pokok ajaib ini memang banyak, tetapi di Kelantan pokok ini diimpot dari dua negara iaitu bagi pokok berdaun hijau tua berasal dari Afrika, manakala daun hijau muda datangnya dari Taiwan.

Pokok Ajaib dikatakan mempunyai nilai perubatan yang tinggi terhadap kesihatan untuk menyembuhkan penyakit kencing manis, darah tinggi, gout, asid dalam badan, gastrik, sembelit, sakit gigi, merawat jantung dan kanser.

Buah dari pokok ini juga menandingi khasiat dalam daun, apabila dimakan buahnya boleh menawarkan cuka dan mengurangkan rasa masam pada limau yang paling masam.

Kaedah menggunakannya ialah merebus daunnya dengan meminum airnya. Malah daunnya juga boleh dimakan begitu sahaja.


AMARAN!
Pengambilan pokok ini boleh memudaratkan kesihatan iaitu menyebabkan tekanan darah rendah sekiranya diamalkan pengambilannya oleh mereka yang tidak menghidapi penyakit.
 
Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan