DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Jumaat, 27 September 2013

Nenas


NENAS

NENAS dipanggil juga "Nanas". Dalam bahasa saintifiknya dikenali "Ananas comosa" kaya dengan segala vitamin seperti Karotena, Vitamin A dan Vitamin C selain bahan-bahan galian seperti Kalium. Rasanya yang masam manis menjadi kegemaran ramai terutamanya di kalangan wanita.

Masyarakat Kelantan amat menggemari nenas dan sering mereka menjadikannya sebagai colek yang dicicah dengan pencicah buah-buahan. Bahkan buah-buah ini juga turut dijual di merata tempat kerana citarasanya yang ramai.

Nenas turut disenaraikan dalam kajian. Menurut Kandungan Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR, 1988), nenas kaya dengan Karotena (270 mcg), Vitamin A (45 mcg), Vitamin B1 (0.0 mg), Vitamin B2 (0.08 mg), Niasin (0.1 mg) dan Vitamin C (15.2 mg).

Nenas juga kaya mengandungi bahan-bahan galian seperti kalium (97 mg), Natrium (31 mg), Kalsium (24 mg), Fosforus (6 mg) dan Ferum (1.4 mg). Sementara kandungan zat makanan lain seperti Karbohidrat (10.6 g), Protein (0.5 g), Serat (0.6 g), Lemak (0.1 g), Abu (0.4 g), Air (87.8 g) dan Tenaga (45 kcal).

 Nenas Pahang.

Petunjuk:
Mikrogram (mcg), Miligram (mg), Gram (g), Kilokalori (kcal)

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan