DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Ahad, 7 Julai 2013

Ketola Segi


KETOLA SEGI

KETOLA SEGI atau dalam bahasa saintifiknya disebut "Luffa acutangula" adalah sayur-sayuran kegemaran masyarakat kampung dan bahagian pedalaman. Disebabkan hal itu, kita dapati di kebanyakan kebun sayur-sayuran, tidak sah jika penduduk di kawasan terbabit tidak menanam ketola segi. Melihat keadaan kulitnya agak keras, namun apabila dimasak ketola segi adalah sayur-sayuran yang agak lembut.

Ketola segi termasuk dalam golongan sayur-sayuran jenis buah dan sayur-sayuran ini lazimnya dimasak singgang dan bersama kari. Malah bagi penggemar ulam, mereka merebusnya sehingga empuk dan lembut untuk dicecah bersama sos, kicap mahupun budu. Ketola segi baik untuk kesihatan manusia seperti menambah selera bagi yang kurang berselera, menyelesaikan masalah penghadaman, buangan kumuh, perut meragam dan cirit-birit. Biji yang terdapat dalam buahnya juga berperanan merawat cirit-birit dan perut kembung.

Menurut Komposisi Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR, 1988), ketola segi mengandungi Karotena (17 mcg), Vitamin A (3 mcg), Vitamin B1 (0.05 mg), Vitamin B2 (0.05 mg), Niasin (0.6 mg) dan Vitamin C (4.9 mg). Manakala kandungan zat galiannya pula terdiri dari Kalium (142 mg), Natrium (45 mg), Kalsium (28 mg) dan Ferum (0.7 mg). Kandungan zat pemakanan lain terdiri dari Protein (1.1 g), Karbohidrat (2.9 g), Serat (0.6 g), Lemak (0.4 g), Abu (0.8 g), Air (94.2 g) dan Tenaga (20 kcal).
Petunjuk:
Mikrogram (mcg), Miligram (mg), Gram (g), Kilokalori (kcal)

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan