DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Ahad, 14 Julai 2013

Pucuk Baling Adat



PUCUK BALING ADAT

PUCUK BALING ADAT mempunyai batang yang agak kecil, apabila angin bertiup pokok ini akan bergoyang ke kiri dan ke kanan, ke hadapan dan ke belakang dan kadang-kadang pokok ini berpusing seperti "baling" menurut tiupan angin itu, apatah lagi bentuk daun pucuknya seperti baling yang boleh berpusing kerana terlalu ringan, kerana itulah ia dipanggil baling adat. Pokok ini banyak tumbuh di kampung secara liar sebab itulah ia digelarkan "ulam kampung" yang sering dijadikan oleh penggemarnya sebagai ulam mentah. Pokok ini tumbuh liar di kawasan tanah lembab dan gambut dan jarang ditemui dan setakat ini Penulis hanya menemuinya di kawasan hutan dan semak-samun di Pasir Mas sahaja.

Disebabkan pucuk baling adat amat kurang ditemui, dengan itu jarang yang mengenalinya apatah lagi Wartawan DIET SIHAT tidak pernah berasa kehadiran pucuk ini dalam ulam nasi kerabu. Malah tempat jualan ulam kayu di Pasar Besar Siti Khadijah, Kota Bharu sendiri, Penulis tidak pernah menemui pucuk baling adat ini dijual di situ.

Khasiat dan keistimewaan pucuk baling adat ialah awet muda, sesuai untuk kulit, merawat kencing manis, darah tinggi, kanser, masalah angin dalam perut, merawat penghadaman dan buasir.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan