DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Ahad, 7 Julai 2013

Lobak


LOBAK

LOBAK atau dalam bahasa saintifiiknya disebut "Raphanus sativus" sering disalahertikan sebagai sawi iaitu sejenis sayur-sayuran yang seakan sama dengan lobak. Sawi tersohor di kalangan masyarakat di negara China.

Lobak tergolong dalam kalangan sayur-sayuran jenis daun yang amat enak jika digoreng bersama daging yang dicampur dengan petai dan halia kerana juzuk pemakanan ini amat baik untuk kesihatan.

Lobak juga tersenarai dalam juzuk pemakanan sihat yang telah dibuat kajian. Menurut Komposisi Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR, 1988), lobak mengandungi Vitamin B1 (0.08 mg), Vitamin B2 (0.04 mg), Niasin (0.1 mg) dan Vitamin C (23.4 mg). Manakala kandungan garam galiannya terdiri dari Kalium (71 mg), Natrium (52 mg), Kalsium (38 mg), Fosforus (15 mg) dan Ferum (0.9 mg). Khasiat makanan lain pula terdiri dari Protein (0.7 g), Karbohidrat (2.4 g), Serat (1.1 g), Lemak (0.1 g), Abu (0.5 g), Air (95.2 g) dan Tenaga (13 kcal).

Petunjuk:
Miligram (mg), Gram (g), Kilokalori (kcal) 

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan