DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Sabtu, 6 Julai 2013

Serai


SERAI

SERAI atau dalam bahasa saintifiknya dikenali "Cymbopogon citratus" sering dianggapkan oleh kebanyakan masyarakat terutamanya penduduk-penduduk kampung memanggilnya "serai lalang" dan serai wangi yang tergolong sebagai pokok herba dan pokok ulam. Tanpa diketahui umum, serai juga banyak digunakan dalam ubat-ubatan moden, makanan dan minuman kesihatan selain digunakan dalam rawatan alternatif.

Lazimnya, serai banyak ditemui dalam masakan "tom yam" dan "sate" disebabkan tukang masak hari ini tidak begitu mengenali peranan, keistimewaan dan khasiat yang dimiliki serai tersebut berbanding di kalangan orang-orang tua zaman lampau. Serai selain boleh dijadikan sebagai ulam mentah dengan memotongnya halus boleh dimakan bersama nasi dan pencecah, serai juga boleh dijadikan sebagai ulam "nasi kerabu". Namun dewasa ini penggunaan serai untuk ulam nasi kerabu tidak pernah ditemui disebabkan tukang masak kita tidak begitu memahaminya secara mendalam tentang peranan serai terhadap makanan. Bahkan serai juga boleh direbus, dicampurkan sedikit garam lalu diminum airnya.

Serai juga turut menjalani kajian untuk mengesan kandungan tentang zatnya. Menurut Komposisi Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR, 1988), serai atau dikenali "lemon grass" ini mengandungi Vitamin B1 (0.04 mg), Vitamin B2 (0.05 mg) dan Niasin (0.4 mg). Kandungan bahan-bahan galiannya terdiri dari Kalium (288 mg), Fosforus (29 mg), Kalsium (28 mg), Natrium (2 mg) dan Ferum (1.1 mg). Sementara kandungan bahan-bahan lain seperti Protein (0.7 g), Karbohidrat (12.8 g), Serat (2.0 g), Lemak (0.7 g), Abu (0.8 g), Air (83.0 g) dan Tenaga (60 kcal).

Banyak keistimewaan, kelebihan dan khasiat dalam serai yang boleh merawat dan memulihkan penyakit jantung, kanser, kencing manis, darah tinggi, masalah paru-paru, gastrik, tekanan angin dalam perut, gout, mata, kulit, penyakit batu karang, awet muda, masalah rambut, perut meragam, merawat perut buncit, makanan tidak hadam, masalah pembuangan kumuh, kurang tenaga, masalah seks, aliran dan haemoglobin darah yang tidak normal.

Petunjuk:
Miligram (mg), Gram (g), Kilokalori (kcal)

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan