DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Khamis, 27 Jun 2013

Pucuk Jenereh



PUCUK JENEREH

PUCUK JENEREH banyak didapati di kampung-kampung. Salah satu tempat diberikan nama sempena dengan istilah dan perkataan "jenereh" ialah Pangkal Jenereh yang terletak dalam daerah Temangan, Machang, Kelantan kerana dikatakan pokok ini banyak ditemui di kawasan daerah terbabit.

Pucuk Jenereh termasuk dalam kategori "Pokok Ulam" yang tumbuh liar dan bukan sengaja ditanam kerana penggemar ulam mentah hanya memakan daunnya yang paling muda berwarna kuning dan kehijauan. Pucuk Jenereh memang lembut dan apabila dilipat daunnya tidak akan patah. Pucuk Jenereh boleh dimakan bersama sos cili, kicap mahupun sos dari Kelantan (budu) yang dicampur sedikit gula atau ditambah asam limau dan sedikit bawang merah yang telah dipotong halus.

Pucuk Jenereh memang berkhasiat untuk kesihatan kerana kaya dengan serat serta garam galian yang tersembunyi dan sememangnya amat sesuai untuk penghadaman dan pembuangan bahan-bahan kumuh. Bagi individu yang menghidapi masalah aliran darah yang agak tidak menentu adalah disarankan memakan pucuk jenereh, selain dapat menyelesaikan masalah perut meragam, cirit-birit, masalah kencing dan mata. Dipercayai juga, pucuk jenereh dapat mengurangkan masalah perut buncit dan tekanan angin.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan