DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Khamis, 13 Jun 2013

Petai


PETAI

POKOK PETAI atau dalam bahasa saintifiknya dikenali sebagai "Parkia speciosa" tergolong dalam kelompok pokok ulam di mana pokoknya boleh dilihat dengan banyak dalam hutan terutamanya di kampung-kampung dan bahagian pedalaman. Disebabkan  pokok ini begitu sesuai dan subur, kebanyakan penduduk-penduduk kampung di kalangan masyarakat Melayu yang turut menanam pokok ini di halaman rumah mereka kerana pelbagai kegunaan khususnya terhadap kesihatan.

Dalam setiap hidangan, petai sering dimasak atau digoreng bersama daging yang dicampur dengan halia, menambahkan lagi aroma dan citarasa masakan tersebut, selain dapat meningkatkan khasiat yang terkandung di dalamnya. Malahan, ada yang menggemari petai dengan menjadikannya ulam mentah yang dimakan bersama nasi dan petai ini dijadikan sebagai pencicah iaitu sebagai lauk-pauk kedua. Tidak kurang juga petai turut dijeruk, direbus dan dibakar yang boleh menambahkan aroma yang secara tidak langsung menambahkan selera makan.

Menurut Komposisi Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR, 1988) turut menyenaraikan petai mengandungi zat pemakanan yang kaya dengan Karotena (151 mcg), Vitamin A (25 mcg), Vitamin B1 (0.15 mg), Vitamin B2 (0.20 mg), Vitamin C (32.7 mg) dan Niasin (0.5 mg). Manakala kandungan bahan galiannya seperti Kalium (376 mg), Kalsium (126 mg), Natrium (11 mg), Ferum (3.4 mg), Fosforus (3 mg), Karbohidrat (16.9 g), Protein (10.0 g), Serat (1.0 g), Abu (1.3 g), Lemak (1.8 g), Air (69.0 g) dan Tenaga (124 kcal).

Sesuatu yang istimewa bagi petai (buah) dan kulitnya walaupun dianggap berbau busuk ialah ia bernilai perubatan. Peranannya terhadap kesihatan untuk mencegah penyakit kencing manis, darah tinggi, menghadamkan makanan, melawaskan buang air besar dan kencing, mengurangkan kadar gula dan kolestrol dalam darah.

Selain buahnya yang kecil, kulit petai juga bernilai perubatan.

Petai: Pokok dalam rimba yang hidup subur di tanah lapang di laman rumah.

Petunjuk:
Mikrogram (mcg), Miligram (mg), Gram (g), Kilokalori (kcal)

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan