DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Rabu, 19 Jun 2013

Pegaga


PEGAGA

PEGAGA atau dalam bahasa saintifiknya dikenali sebagai "Hydrocotyle asiatica" banyak ditemui di kawasan semak-samun negara kita. Pegaga mempunyai dua kategori, iaitu pegaga biasa dan pegaga gajah. Pokok ini yang tumbuh menjalar adalah termasuk dalam koloni Pokok Ulam yang mempunyai banyak khasiatnya yang tersendiri.

Lazimnya, pegaga boleh dijadikan sebagai ulam mentah. Selain itu, pegaga juga boleh dijadikan ulam kerabu dan direbus. Namun, amat jarang sekali kaedah berkenaan, yang sering didengar mereka menjadikannya sebagai ulam mentah. Bahkan ada juga individu yang tidak menggemari pegaga disebabkan rasanya.

Pegaga memang kaya dengan khasiat pemakanan. Menurut Komposisi Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR, 1988), pegaga kaya dengan Karotena (2649 mcg), Vitamin A (442 mcg), Vitamin B1 (0.09 mg), Vitamin B2 (0.19 mg), Niasin (0.1 mg) dan Vitamin (48.5 mg). Sementara bahan-bahan galiannya terdiri dari Kalium (391 mg), Kalsium (171 mg), Fosforus (32 mg), Natrium (21 mg) dan Ferum (5.6 mg). Komposisi zat makanan lain pula seperti Karbohidrat (6.7 g), Protein (2.0 g), Serat (1.6 g), Lemak (0.2 g), Abu (1.8 g), Air (87.7 g) dan Tenaga (37.7 g).

Di antara khasiat pegaga ini ialah ia sesuai untuk ibu-ibu yang baru bersalin, awet muda, mencerdaskan minda, merawat penyakit kusta, sendi-sendi dan saraf, masalah penghadaman kerana mengandungi serat yang diperlukan, merawat demam dan membantu menyelesaikan masalah pembuangan kumuh.

PEGAGA GAJAHPegaga Gajah atau dalam bahasa saintifiknya dikenali "Hydrocotyle javanica" yang berdaun lebih tua dari pegaga biasa sememangnya hidup liar dan banyak ditemui dalam kawasan semak-samun di negara kita.

Menurut Komposisi Zat Makanan Malaysia, Institut Penyelidikan Perubatan (IMR, 1988), pegaga gajah kaya dengan Karotena (1404 mcg), Vitamin A (234 mcg), Vitamin B1 (0.07 mg), Vitamin B2 (0.20 mg), Niasin (0.4 mg) dan Vitamin C (70.2 mg). Manakala bahan-bahan galiannya terdiri dari Kalium (306 mg), Kalsium (165 mg), Fosforus (41 mg), Natrium (24 mg) dan Ferum (9.8 mg). Sementara khasiat makanan yang lain seperti Karbohidrat (5.3 g), Protein (1.2 g), Serat (1.3 g), Lemak (0.4 g), Abu (1.9 g), Air (89.9 g) dan Tenaga (30 kcal).

Pegaga gajah juga mempunyai keistimewaan terhadap kesihatan manusia. Masyarakat Melayu mempercayai, pegaga gajah dapat merawat masalah penghadaman, penyakit lumpuh, penyakit sendi dan saraf, gout, kanser, jantung, kencing manis dan darah tinggi.

Petunjuk:
Mikrogram (mcg), Miligram (mg), Gram (g), Kilokalori (kcal)

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan