DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Sabtu, 22 Jun 2013

Pucuk Serai


PUCUK SERAI

PUCUK SERAI: SERAI ada dua jenis iaitu serai kayu dan serai lalang. Serai kayu adalah sejenis pokok yang didapati tumbuh liar dalam hutan di negara kita yang tergolong dalam kategori "Pokok Ulam". Bahkan pokok ini mudah hidup dengan menanam konsep secara "tut" di mana-mana bahagian ranting dan batangnya.

Serai kayu sering dijadikan sebagai ulam mentah kerana pucuknya yang masih muda begitu enak dimakan begitu saja ataupun bersama nasi. Sediakan bahan-bahan pencecah sama ada sos cili, kicap mahupun budu (sejenis sos di Kelantan), pastinya pucuk serai menjadi idaman penggemarnya. Bahkan pucuk serai ini juga sering dijadikan sebagai ulam dalam nasi kerabu di kampung-kampung kerana tumbuh-tumbuhan ini mudah diperolehi.

Keistimewaan dan khasiat pucuk serai ialah dapat merawat masalah buasir, masalah penghadaman, buang air besar, untuk mata, selain masalah kulit.

Selain itu, buah serai kayu juga dipercayai dapat merawat sembelit, batuk dan merembeskan kahak.

Amalkan pengambilan pucuk serai di dalam hidangan sebagai ulam mentah kerana ia kaya dengan serat yang amat sesuai untuk kesihatan badan.

Buah serai kayu rasanya manis, dipercayai merawat sembelit, batuk dan merembeskan kahak.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

1 ulasan:

  1. Artikel yang bagus dan bermanfaat



    sila sign up link ini yer..untuk tujuan survey

    http://opulentdelicacy.com/pages/index.php?refid=jejai

    BalasPadam