DIET SIHAT: Majalah Maya . Rencana . Foto . Herba . Ulam . Sayur-sayuran . Buah-buahan . Rawatan Terbaik Dari Sumber Tumbuh-tumbuhan . Mencegah Lebih Baik Dari Merawat . Selamat Datang . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh

Sabtu, 15 Jun 2013

Kemangi


KEMANGI

KEMANGadalah sejenis pokok ulam atau dikenali juga "pucuk kemangi" yang kurang didengari tetapi begitu popular di zaman warga emas pada masa dulu. Warga emas di zaman moden ini jarang yang mengenalinya, apabila ditanya, mereka terpinga-pinga. Tumbuhan renek yang berdaun lebat dan hebat ini membiak di tanah peroi dan gembur, dengan membuat sedikit batas membolehkannya hidup walau di musim kering. Kalau air dan hujan yang mencukupi, tumbuh-tumbuhan yang berasa dan berbau tengik ini akan cepat membesar.

Kemangi adalah ulam berdaun yang hebat, boleh dimakan mentah atau boleh dicecah dengan sambal, sos, kicap ataupun budu (sejenis sos dari Kelantan). Walaupun kemangi jika dimakan mentah, lidah dan ruang tekak akan berasa tengik, namun segalanya hanya sementara saja. Apabila sudah biasa, kemangi akan tetap diingati.

Khasiat dalam kemangi memang tidak boleh dipertikai lagi. Tumbuhan herba yang boleh dijadikan ulam ini bernilai perubatan sesuai untuk segala jenis penyakit dari luar dan dalam tubuh termasuk penyakit-penyakit kronik. Ia dipercayai dapat membuka dan menambah selera makan, merawat masalah kulit, melancarkan pepeluhan, migrain, mencerahkan mata, awet muda, menyelesaikan masalah penghadaman, melawaskan kencing dan buang air besar, merawat penyakit kuning, masalah perut (buncit dan kembung), organ dan urat saraf yang sakit, kencing manis, darah tinggi, kanser dan jantung.



Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan